Alenka Sottler

Wer ist eigentlich Alenka Sottler? Und was mag/macht sie fĂŒr KinderbĂŒcher? Drei Fragen an die slowenische Illustratorin.

Alenka Sottler

– Wie sind Sie dazu gekommen, BĂŒcher fĂŒr Kinder und Jugendliche zu illustrieren?

Ich habe ein Aufbaustudium in Malerei absolviert, meine andere Liebe war die Welt der Literatur. Als Studentin habe ich mit Begeisterung neue Wege in Poesie, Dramatik und Literatur eingeschlagen, indem ich mein AffinitĂ€t zu Kunst und Wort miteinander verbinden konnte; aber der Anfang war ausnahmslos mit dem slowenischen Illustrator Ančko GoĆĄnik Godec verbunden, der einmal krankheitsbedingt eine Auftragsarbeit nicht erfĂŒllen konnte; einige Freunde, die wussten, dass ich Arbeit suchte, dachten, ich könnte mit dieser Aufgabe fertig werden. Und so fing es an…

Zaključila sem postiplomski ĆĄtudij slikarstva, moja druga ljubezen pa je bil svet literature. Ćœe kot ĆĄtudentka sem z navduĆĄenjem spremljala nove smeri v pesniĆĄtvu, dramatiki in literaturi.Z ilustriranjem sem lahko zdruĆŸila obe svoje ljubezni, likovno in besedno.Toda začetek je bil povezan z izjemno slovensko ilustratorko Ančko GoĆĄnik Godec, ki nekoč zaradi bolezni ni mogla dokončati naročenega ilustriranja in prijatelji, ki so vedeli, da potrebujem delo, so menili, da bom lahko  kos tej nalogi.In tako se je začelo… 

– Welches Ihrer BĂŒcher sollte man unbedingt kennen und warum?

Mein Weg als Illustratorin war nicht einfach. Es gab große UnregelmĂ€ĂŸigkeiten, sehr unterschiedliche ArbeitsauftrĂ€ge, und deshalb spiegeln meine BĂŒcher die Umwelt und die UmstĂ€nde wider, in denen ich sie geschaffen habe und die sehr variieren.

ASCHENPUTTEL
(Text: Jacob & Wilhelm Grimm; Mladinska knjiga 2016)
[Zu den BĂŒchern, die man von mir kennen sollte, gehört] Als erstes Grimms Aschenputtel. Ich habe es vermieden, eine weitere „Kitsch“-Interpretation zu machen und malte eine scheinbar klassische Version, konzentrierte mich aber vor allem auf Aschenputtel. Mein Aschenputtel zeigt eine starke Bindung zur Natur, vor allem zu Vögeln; sie interagiert mit ihnen, was ihr hilft, sicher aufzuwachsen. Meine Mutter hat als Kind auch ihre Mutter verloren. Deshalb konnte ich diese GefĂŒhle dank ihrer Erinnerungen durchleben und konnte mich so mit Aschenputtels Einsamkeit und Verlassenheit identifizieren. Ich habe einen Weg aus dem Druck wĂ€hrend der Kindheit und die Versöhnung durch die Gesellschaft mit den Vögeln und der Natur illustriert. Mein Aschenputtel ist fĂŒr Kinder gedacht, die aufgrund verschiedener Erlebnisse Ă€hnliche GefĂŒhle empfinden. Daher werden auf allen Abbildungen und auch auf dem Deckblatt die Vögel vorgestellt, die begleiten und unterstĂŒtzen.

KRÜMEL AUS DEM MÄUSETAL
(Text: Anja Ć tefan; Mladinska knjiga 2017)
Ich möchte hinzufĂŒgen, dass sich mein letztes Buch fĂŒr kleine Kinder „KrĂŒmel aus dem MĂ€usetal“ mit Gedichten von Anja Ć tefan und mit FingerabdrĂŒcken gestaltet, in Slowenien gerade große Beliebtheit erfreut. Es ist meine Forderung nach Einfachheit, die allein es ermöglicht, Verspieltheit und Freude zu erzeugen. Die Illustration an sich ist widersprĂŒchlich: Auf der einen Seite – einzig der Fingerabdruck, auf der anderen Seite – mit einigen Abwandlungen wird daraus etwas ganz anderes, wie eine Maus. Jene DualitĂ€t, die in der Regel zwischen Text und Bild vorhanden ist, wird hier auf der Ebene der Illustration reflektiert und erlaubt der Fantasie spielerische SprĂŒnge. Heute werden kleine Kinder mit spektakulĂ€ren Illustrationen konfrontiert, ermöglicht von großer Technologie. Diese technisch perfekten Illustrationen können ihnen auch sagen: „Ihr werdet niemals in der Lage sein, so etwas zu schaffen; also schaut einfach zu, seid Konsument und Verbraucher. Im Gegenteil, meine Illustrationen verlangen nach KreativitĂ€t. „Kommt seht, wie einfach und unterhaltsam es ist!“ Und die Gedichte des Buchs sind bemerkenswert und sie erzĂ€hlen, wenn auch nur kurz, auf bewegend liebenswĂŒrdige Art von tiefen Lebenswahrheiten.

GESANG FÜR DIE LYRA
(Text: Bina Ć tampe Ćœmavc, ZaloĆŸba Pivec 2015)
Lassen Sie mich auch ein Buch erwĂ€hnen, „Gesang fĂŒr die Lyra“, das nicht als Kinderliteratur gilt, aber ich wĂŒrde es auch empfehlen, weil es eine reife Synthese darstellt. Illustrieren fĂŒr Erwachsene stellt ein wichtiger Teil meiner Schaffenskraft dar. Vor kurzem erhielt ich eine der höchsten Auszeichnungen fĂŒr die Illustration zu diesem Buch – die Goldmedaille der Society of Illustrators in New York.

JMoja ilustratorska pot ni potekala premočrtno. Veliko je bilo nepopolnosti, zelo različnih naročil, zato moje knjige zrcalijo okolje in razmere v katerem sem ustvarjala ter se precej razlikujejo med seboj.

PEPELKA
(Text: Jacob & Wilhelm Grimm; Mladinska knjiga 2016)
Gotovo je na prvem mestu Grimova PEPELKA. V njej sem se izognila ĆĄe eni kitch interpretaciji in naslikala na videz klasično, a tudi posebno Pepelko. Moja Pepelka izpostavi močno vez, ki jo deklica splete z naravo, predvsem pticami in prav ta ji pomaga varno odrasti. Tudi moja mama je kot otrok izgubila mamo. Ta občutja sem zato lahko podoĆŸivela skozi njene spomine in se tako poistovetila s Pepelkino samoto ter zapuơčenostjo. Naslikala sem pot iz otroĆĄkih stisk in pomiritev v druĆŸenju s pticami in naravo. Moja Pepelka je namenjena prav otrokom, ki zaradi različnih dogodkov doĆŸivljajo podobne občutke. Zato so na vseh ilustracija in tudi naslovnici, prisotne ptice, ki jo spremljajo in ji pomagajo.

DROBTINE IZ MIĆ JE DOLINE
(Anja Ć tefan; Mladinska knjiga 2017)
Dodam naj ĆĄe svojo zadnjo pesniĆĄko knjigo za majhne otroke avtorice Anje Ć tefan DROBTINE IZ MIĆ JE DOLINE, naslikano iz prstnih odtisov, ki v Sloveniji pravkar doĆŸivlja veliko popularnost. Gre za moj poziv k preprostosti, ki edina omogoča igrivost in veselje do ustvarjanja. Sama ilustracija je kontradiktorna. Po eni strani je le prstni odtis, po drugi pa z nekaj intervencijami postane povsem nekaj drugega, recimo miĆĄ. Ta dvojnost, ki je navadno prisotna med besede in sliko se tukaj odrazi ĆĄe na ravni ilustracije in omogoča domiĆĄljiji igrive preskoke. Danes so ĆŸe majhni otroci soočeni z spektakularnimi ilustracijami, ki jih omogoča tehnologija. Te tehnično dovrĆĄene ilustracije jim lahko govorijo tudi: Tega ti ne boĆĄ zmogel nikoli ustvariti, zato samo glej, bodi pasivni konzument in potroĆĄnik. Moje ilustracije pa nasprotno, kar pokličejo k ustvarjanju. Pridi, poglej kako enostavno in zabavno je ustvarjanje. A tudi pesmice so izjemne in čeprav kratke, povedo na ganljivo ljubek način globoke ĆŸivljenjske resnice.

PESEM ZA LIRO
(Text: Bina Ć tampe Ćœmavc, ZaloĆŸba Pivec 2015)
Naj omenim ơe knjigo, PESEM ZA LIRO, ki pa ne sodi v otroơki izbor, a bi jo drugače tudi priporočila, ker predstavlja zrelo sintezo. Dela za odrasle predstavljajo pomemben del moje ustvarjalnosti. Ơe ne dolgo tega sem za ilustracijo prav iz te knjige prejela eno najviơjih priznanj, zlato medaljo pri SI v New Yorku.

– Zu welchem Thema möchten Sie unbedingt einmal arbeiten?

Ich wĂŒrde kein Thema speziell wĂ€hlen, in diesen Jahren freue ich mich vom Leben ĂŒberrascht zu werden.

Ne bi posebej izbrala nobene teme, v teh letih se raje pustim ĆŸivljenju presenetiti.